Zdravá záda vedou k ostřejšímu vidění

Spinální cviky pro každý den.

 

Během svých seminářů a workshopů často hovořím o vlivu zatuhlé páteře, především té krční, na zatuhlost očních svalů a tím i na zhoršené vidění.

Velkým pomocníkem, kromě odblokování páteře zkušeným reflexním terapeutem, můžou být take spinální cviky na páteř, které bývají součástí všech systémů jógy.

Pro ty, kteří chtějí něco udělat pro svá záda a zároveň s tím i pro své oči, uvádím zde několik cviků jako inspiraci.

Kromě cvičení nezapomínejte ani na relaxaci vašich očí.

Jednu vedenou si můžete stáhnout zde: Palming – relaxace (nejen) pro vaše oči.

 

Spinální cviky jsou relaxační, je u nich důležité dýchání, ale zároveň účinně posilují svaly kolem páteře a tím přispívají ke zlepšení jejího stavu.

Každý cvik působí na jinou část páteře, kterou procvičuje, posiluje, provádí se reflexní automasáž a zároveň dostává obratle do správné polohy.

Cviky se provádějí vleže. Páteř se při nich spirálovitě rotuje, tím se napíná, pohyby působí I na nervovou soustavu a zlepěují krevní oběh.

 

JE DŮLEŽITÉ PŘI CVIČENÍ DODRŽOVAT NÁSLEDUJÍCÍ:

 

  • Cviky se provádějí jen po hranici bolesti, nikdy nechoďte za ni. Nechte tělo, ať si samo řekne. I pohyb jen v malém rozsahu pomáhá a postupně, tak jak budete cvičit, se rozsah pohybu zvětší.
  • Cviky je vhodné provádět se zavřenýma očima, v souladu s dechem, relaxačním způsobem a vnímat pocity těla. Tak také včas zjistíte, kde je vaše krajní pozice, za kterou už není vhodné cvik provádět
  • Pohyb na změnu polohy by měl trvat cca 5 sekund
  • Každý cvik provádějte 3-5 krát na kažkou stranu
  • Dodržujte pořadí cviků, abyste procvičovali páteř postupně a take postupně zvyšovali rotaci páteře
  • Svaly, které se nepodílejí na pohybu, jsou uvolněné
  • Při vážných problémech s páteří,  po operacích páteře a podobně, se před jejich prováděním poraďte se svým lékařem!!

 

ZÁKLADNÍ POLOHA

Lehn a zádech, ruce upažit, dlaněmi dolů. Celé tělo uvolnit, zavřít oči a volně dýchat.

 

ZÁKLADNÍ POHYB

Při provádění cviků je pohyb hlavy vždy na druhou stranu, než je pohyb pánve a nohou:

Hlava jde vpravo, pánev a nohy vlevo

Hlava jde vlevo, pánev a nohy vpravo

Pohyb vychází z pánve, nohy jsou pánví tažené a jsou uvolněné

Hlava, ruce a lopatky zůstávají na místě, nezvedají se od podložky

Hlava se ideálně dotkne ramene při konečném pohybu pánve.

Pohyb je pomalý a plynulý

 

Cvik č.1.

S výdechem jde hlava k jednomu rameni, s nádechem zpět do vodorovné polohy a s výdechem se přetočí k druhému rameni.

Cvik č.1

 

Cvik č.. 2

a/ Základní poloha. Pravou nohu položíme na levou tak, že patu pravé nohy postavíme mezi palec a druhý prst levé nohy. S výdechem pánev a nohy přetáčíme vlevo, hlavou zároveň otáčíme vpravo. S nádechem jdeme zpět do vodorovné pozice. S výdechem přetáčíme nohy vpravo a hlavu vlevo.

b/ Nohy překřížíme opačně.

Cvik č.2

 

CVIK č. 3

Nohy pokrčíme v kolenou, roznožit minimálně na šíři boků. S výdechem sklápíme kolena na levou stranu tak, aby se pravé koleno dotklo paty levé nohy a hlavu přetáčíme na pravou stranu. S nádechem vracíme zpět do základní polohy. S výdechem provedeme cvik na opačnou stranu

Cvik č.3

 

Cvik č.. 4

a/ Pravou nohu pokrčíme v koleni, prsty pravé nohy založíme pod nataženou levou nohu. S výdechem spustíme koleno přes nataženou nohu vlevo a zároveň hlavu přetáčíme vpravo. S nádechem zpět do základní pozice, S výdechem provedeme cvik na druhou stranu.

b/ Nohy vystřídáme.

Cvik č.4

 

Cvik č.. 5

Nohy pokrčíme v kolenou, chodidla a kolena jsou u sebe. S výdechem položíme nohy na levou stranu a zároveň hlavu otočíme na pravou stranu. S nádechem jdeme zpět do základní polohy. S výdechem provedeme cvik na opačnou stranu.

Cvik č.5

 

Cvik č.6

Nohy pokrčíme v kolenou, kolena přitáhneme k hrudníku. S výdechem spustíme pokrčená kolena na podložku vlevo a hlavu otočíme vpravo. S nádechem se vrátíme do základní polohy. S výdechem překlápíme kolena a hlavu na opačnou stranu.

Cvik č.6

 

Cvik č.7

V základní poloze s výdechem pravou nohu přeložíme přes levou a hlava se přetočí na pravou stranu. S nádechem zpět do základní pozice. S výdechem přeložíme levou nohu přes pravou a hlava se přetočí na levou stranu.

Cvik č.7

 

Na závěr cvičení můžete páteř ještě trochu promasírovat.

Pokrčte kolena, obejměte je rukama a nejdříve se pohoupejte ze strany na stranu – nebojte se přetočit opravdu až na bok. 🙂

Potom zůstaňte rovně a kolíbku rozhoupejte dopředu a dozadu tak, až se po několika zhoupnutích posadíte. 🙂

 

Přeji vám pružná záda, bez bolesti, která přispějí  i k vašemu lepšímu vidění!

 

V případě problémů s páteří se před cvičením poraďte se svým lékařem nebo fyzioterapeutem.

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *